Katastrofy, egzekucje, mutacje, 鄉iertelne wypadki, perwersje - forum bez tabu - HcFor
Zarejestruj si FAQ Lista u篡tkownik闚 Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane
Witamy na HCFOR.pl - Forum bez tabu!!!
Zapraszamy do rejestracji, kt鏎a umo磧iwi korzystanie z wszystkich funkcji naszego forum.
Zapomnia貫m has豉


Bestiarium


Wr鵵   Katastrofy, egzekucje, mutacje, 鄉iertelne wypadki, perwersje - forum bez tabu - HcFor > History Corner > Staro篡tno嗆, 字edniowiecze

Odpowiedz
 
Share LinkBack Narz璠zia w徠ku Wygl康
  #1 (permalink)  
stare 03-04-2009, 20:22
Avatar sativas
sygna foniczny
 
Zarejestrowany: Nov 2008
Sk康: Tarn闚
Reputacja: 13048
sativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond repute
Post闚: 1,066
sativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond repute
Domy郵nie Demonologia S這wian: Wampir i Wilko豉k

Zamieszczam tutaj ten tekst bo zapewne wi瘯szo嗆 nie ma poj璚ia, 瞠 wampiry i wilko豉ki to nasze rodzime demony

Wampir i upi鏎
(w徙ierz, wampierz, wypi鏎; rosyjski i ukrai雟ki upyr, opyr, wpyr; bia這ruski vupar; czeski upir; bu貪arski vampir, vaper; serbski upir, p騧niej vampir)

Opis: Wedle wierze o篡wione cia這 zmar貫go. Wampir nie znosi 鈍iat豉 s這necznego i dopiero noc opuszcza sw鎩 gr鏏, by b陰dzi po okolicach w poszukiwaniu ofiar, z kt鏎ych wysysa krew, powoduj帷 ich rych陰 鄉ier. Od篡wiaj帷 si witaln substancj 篡wych os鏏 nie ulega rozk豉dowi, b璠帷emu naturalnym nast瘼stwem 鄉ierci. W徙ierze mia造 ostre z瑿y i wyd逝穎ne k造, za pomoc kt鏎ych zadawa造 rany na szyi i wysysa造 krew. Wyj徠ek stanowi tu bia這ruskie wupary, b璠帷e w posiadaniu ostrego jak 膨d這 j瞛yka i po篡wiaj帷e si po wbiciu rzeczonego w pier ofiary.

Wygl康: Potencjalne wampiry za 篡cia by造 zazwyczaj rumiane, o du篡ch g這wach, czerwonych karkach i g瘰tych zro郾i皻ych brwiach. Powiada這 si niekiedy, 瞠 mia造 dwa serca, z kt鏎ych jedno po 鄉ierci w豉軼iciela umiera這, a drugie nadal bi這, pozwalaj帷 prowadzi wampirz egzystencj. Po opuszczeniu grobu wampiry mog造 przybiera r騜ne postacie, najcz窷ciej jednak pojawia造 si jako nietoperze. Z etymologii s這wa wampir – a dok豉dnie z ko鎍闚ki „pir” albo „pyr” – wynika, i demon ten musia mie wiele wsp鏊nego z lataniem. (Na przyk豉d: serbski „pirac” to nietoperz, a „lepir” oznacza motyl lub w豉郾ie wampir.)

Ochrona: Z wampiryzmem, w zale積o軼i od regionu, walczono na r騜ne sposoby. Najcz窷ciej stosowane by這 uk豉danie zmar貫go w trumnie twarz do ziemi i zwi您ywanie mu r彗, jak r闚nie oddzielanie g這wy od reszty cia豉 i umieszczanie jej pomi璠zy nogami. Czasami cia這 hipotetycznego wampira przebijano ostrym narz璠ziem – zazwyczaj ko趾iem (przy czym najskuteczniejsze mia造 by osikowe), niekiedy te cierniem, z瑿em od brony, 瞠laznym kolcem, grotem od strza造 czy gwo寮ziami. Do ust wk豉dano wampirowi kawa貫k 瞠laza, kamie lub monet, owijano szyj m這dym p璠em g這gu, a w trumnie umieszczano no瞠, sierpy i kosy, by wstaj帷 z grobu pokaleczy si i nie m鏬 kontynuowa swojej w璠r闚ki. Gdzieniegdzie do trumny wsypywano te mak – nieboszczyk zanim wyszed z grobu d逝go liczy jego ziarnka. W trakcie tego zaj璚ia rozlega造 si piania kogut闚, a co za tym idzie – ko鎍zy si czas wampirzej dzia豉lno軼i. Kaleczono wampirowi pi皻y i 軼i璕na albo przygniatano go ci篹kimi g豉zami. A w niekt鏎ych miejscach po prostu palono cia這, co mia這 by jednym z najskuteczniejszych i ostatecznym sposobem na unikni璚ie powrotu zmar貫go z za鈍iat闚. Natomiast celem odstraszenia (a nie unicestwienia) w徙ierza mo積a by這 zawiesi nad drzwiami wianuszek czosnku. Zapachu tego warzywa wampiry wprost nienawidzi造. Obawia造 si r闚nie srebra i kolczastych ro郵in (g這gu, tarniny, ja這wca).

Pochodzenie: Wampiry wywodzi造 si z dusz ludzi zaskoczonych nag陰 i gwa速own 鄉ierci (samob鎩c闚, zmar造ch na zaraz), maj帷ych dwa serca, nie mog帷ych d逝go umrze, ludzi okrutnych, znachor闚, czarownik闚 i czarownic. Uwa瘸no te, 瞠 kto by „wyrzutkiem” za 篡cia, zostanie nim i po 鄉ierci. Dobrym „kandydatem” na wampira by cz這wiek o dw鏂h rz璠ach z瑿闚.

Etymologia: teoretycznie rekonstruowane PIE. *緋-pēr-ĭ-s nie jest potwierdzone w 瘸dnym innym j瞛yku indouropejskim. Prawdopodobne jest staros這wia雟kie *-p鬳-ь, kt鏎e da這 p馧nocno-zachodnios這wia雟kie (wczesne staropolskie) *(v)-p鬳-ь (tu "" = nosowe a) – st康 staropolski w徙ierz i (za po鈔ednictwem niemieckim) zachodnioeuropejski vampir; z formy staros這wia雟kiej powsta這 wschodnios這wia雟kie u-pir-ь (ros. uprь by mo瞠 pod wp造wem ukrai雟kiego, podobnie jak staropolskie - upir i upiōr). Rdze -pir- (z -p鬳-) nie ma nic wsp鏊nego z cz御tk -perz (z -pyr) w s這wie nietoperz. Tak瞠 t逝maczenie przez Brcknera staropolskiego w徙ierz jako „wsypa do poduszki” nie jest raczej w豉軼iwe.Interesuj帷a wydaje si hipoteza rekonstruuj帷a 廝鏚這we pras這wo jako: *an-pyr- (dos這wnie "nie spalony" z -pyr- obecnym np. w greckim pyros, czy staroangielskim fyr= wsp馧czesne angielskie fire) co koresponduje z danymi etnograficznymi (patrz wy瞠j).Wsp馧czesna forma s這wa "wampir" jest p騧n po篡czk z zachodu.
Cechy wampira posiadaj zapo篡czona z po逝dnia strzyga i strzygo (豉c. striga "czarownica", "wied幟a", strix – strigis "sowa"), cho bardziej zbli瘸j si one do duch闚 zmar造ch gwa速own 鄉ierci, wyst瘼uj帷ych pod postaci dzikich ptak闚 (bu貪. navi, serb. navije, s這we. n潎ije, ukr. naŭki, pol. latawce, poro鎍e).
Obraz wampira, jaki funkcjonuje we wsp馧czesnej kulturze, powsta na bazie utwor闚 George'a Byrona (Giaur), Johna Williama Polidori (The Vampyre - 1819) oraz Brama Stokera (Dracula - 1897).


Wilko豉k
(staropolski wilko趾, z pras這wia雟kiego vlkodlak)

Opis: Wilko豉k by to cz這wiek potrafi帷y w okre郵onym czasie (na przyk豉d podczas pe軟i ksi篹yca) przybiera posta wilka. Stawa si wtedy gro幡y dla otoczenia, atakowa bowiem w morderczym szale, niejako w transie. Po powrocie do ludzkiej postaci zazwyczaj nie pami皻a co czyni obro郾i皻y wilczym futrem, bo najcz窷ciej po prostu nie zdawa sobie sprawy z tego, i wydarzenie takie mia這 miejsce. W鈔鏚 ludzi kr捫y造 opowie軼i o znajdowanych w lesie porzuconych wilczych sk鏎ach, kt鏎ych za這瞠nie na siebie powodowa這 metamorfoz.

Wygl康: Przedstawiano wilko豉ki jako ogromne wilki o b造szcz帷ych oczach, niekiedy m闚i帷e ludzkim g這sem; b康 te jako p馧 wilki, p馧 ludzi.
Ochrona: Przed wilko豉kiem najskuteczniej broni這 srebro, kt鏎ego 闚 nie znosi. Liczy造 si srebrne kule, srebrne ostrza, srebrne strza造 – wilko豉ka nie mo積a by這 bowiem pokona 瘸dn klasyczn broni.
Pochodzenie: Wilko豉ctwo mog這 by wynikiem wrodzonej przypad這軼i, kiedy to cz這wiek by w stanie przemieni si w wilka w dogodnej dla siebie sytuacji, b康 te wynikiem czar闚 - albo na這穎nych na samego siebie, albo rzuconych przez innego cz這wieka, posiadaj帷ego okre郵one moce czarodziejskie. Wilko豉kiem stawa si r闚nie cz這wiek ugryziony przez innego wilko豉ka.
Odpowied z Cytatem
  #1.5
Kontekstowy

Avatar Pani Kontekstowa
 
Avatar
Sk康: Kliknij ;)
Wiek: 28
Post闚: 760
Demonologia S這wian: Wampir i Wilko豉k




 
  #2 (permalink)  
stare 01-05-2014, 16:26
Avatar sativas
sygna foniczny
 
Zarejestrowany: Nov 2008
Sk康: Tarn闚
Reputacja: 13048
sativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond repute
Post闚: 1,066
sativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond repute
Domy郵nie

Wampir w folklorze s這wnym w Rumunii, na W璕rzech i w krajach s這wia雟kich

Ju w XVII w opat Calmet w swojej „rozprawie o pojawianiu si duch闚 i wampir闚 lub zmartwychwsta造ch na W璕rzech, na Morawach” napisa:

„(…) Powszechnie powiada si, 瞠 mo積a zobaczy ludzi zmar造ch od wielu lat albo od wielu miesi璚y, kt鏎zy powracaj, m闚i, chodz, niepokoj帷 wsie, zadaj rany ludziom i zwierz皻om, wysysaj krew s御iad闚, zara瘸j ich chorobami i doprowadzaj do 鄉ierci.”

Cytat:
Termin wampiryzm pojawi si w zachodnioeuropejskiej prasie pod wp造wem sensacyjnych doniesie o "pladze wampir闚" z Europy Wschodniej (Johnson 2003: 31). Mimo, 瞠 nie jest dost瘼ny na poziomie semantycznym to ludzie ju od wiek闚 strzegli si przed niebezpiecznymi duchami. Staro篡tni Rzymianie i Grecy odprawiali najr騜niejsze obrz璠y i rytua造, maj帷e ich uchroni przed powracaj帷ymi demonami, 篡wi帷ymi si krwi swych ofiar (Petoia 2003: 36). Istoty te, wg klasycznej definicji, mog造 by wskrzeszane przez czarownice lub czarownik闚 a wszystko po to, by szkodzi ludziom (Petoia 2003: 36). Wampirem mog豉 zosta te osoba, kt鏎a sama para豉 si czarn magi za 篡cia. Przekazy ludowe m闚i nam r闚nie o tym, 瞠 krwiopijcami cz瘰to stawali si samob鎩cy, osoby 篡j帷e na spo貫cznym marginesie, heretycy, b瘯arty lub ich dzieci, wilko豉ki oraz ludzie zabici przez wampiry.

WAMPIRY W RUMUNII NA W癿RZECH I W KRAJACH SΜWIA垶KICH

Wiara w wampiry jest silnie zakorzeniona w rumu雟kiej tradycji, co ma swoje odbicie w j瞛yku. Istnieje tu du瘸 liczba s堯w, kt鏎e maj okre郵a krwiopijc. Najbardziej znane to strigoi i moroii (Petoia 2003: 173). Moroii mo瞠 odnosi si szczeg鏊nie do tych os鏏, kt鏎e zgin窸y jeszcze w powijakach, nie b璠帷 ochrzczone (Johnson 2001: 31). Na okre郵enie martwych wampir闚 u篡wa si zamiennie termin闚 takich jak varcolaci i pricolic. Regionalne okre郵enia strzygi to: oper, vidme i divaloace. Istnieje wiele rodzaj闚 wampir闚, ale trzema podstawowymi s: wampiry nie篡we, wampiry 篡we oraz takie kt鏎e po造kaj s這鎍e wraz z ksi篹ycem.
wi璚ej:
Kod:
http://www.etnologia.pl/europa/teksty/wampir-w-folklorze-slownym-w-rumunii_1.php
__________________

"Historia uczy, 瞠 ludzko嗆 niczego si z niej nie nauczy豉."
Georg Wilhelm Friedrich Hegel


Odpowied z Cytatem
  #3 (permalink)  
stare 11-04-2015, 20:27
Avatar sativas
sygna foniczny
 
Zarejestrowany: Nov 2008
Sk康: Tarn闚
Reputacja: 13048
sativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond repute
Post闚: 1,066
sativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond reputesativas has a reputation beyond repute
Domy郵nie

Ostatni polski wilko豉k?

Wilko豉k zosta odczarowany. Popkultura serwuje nam go w serialach m這dzie穎wych, w filmach, grach. S這wem: wsz璠zie. Dzi nikt ju nie dr篡 na my郵 o zbli瘸j帷ej si pe軟i, cho jeszcze nieco ponad 110 lat temu by這 inaczej. Wilko豉k闚 si bano i to ca趾iem na serio.

Cytat:
Likantropia jest powszechnie obecna w s這wia雟kich podaniach. Przez pokolenia z ust do ust przekazywano sobie opowie軼i o okrutnych bestiach czaj帷ych si w mroku nocy. W鈔鏚 prostego ludu – tak瞠 na ziemiach polskich! – wiara w zjawiska nadprzyrodzone, w tym w istnienie wilko豉k闚, strzyg i innych upior闚 uparcie nie chcia豉 odej嗆 do lamusa.
7 lipca 1901 roku o 篡wotno軼i wilko豉czych poda przekona si − dos這wnie − na w豉snej sk鏎ze pewien 瞠brak. W niewielkiej wsi Myscowa, w dzisiejszym powiecie kro郾ie雟kim, ludzie utrzymywali si g堯wnie z rolnictwa i hodowli owiec.
Kod:
http://ciekawostkihistoryczne.pl/2011/10/09/ostatni-polski-wilkolak/
__________________

"Historia uczy, 瞠 ludzko嗆 niczego si z niej nie nauczy豉."
Georg Wilhelm Friedrich Hegel


Odpowied z Cytatem
Odpowiedz

Tagi
cia豉, czym, cz這wiek, cz這wieka, dos這wnie, gdzie, gr鏏, g這wy, jak, jego, jest, krew, kt鏎e, mia造, ofiar, okolicach, opowie軼i, przez, r闚nie, r騜ne, sobie, s這wa, trumny, z瑿闚, 鄉ierci


U篡tkownicy aktualnie czytaj帷y ten temat: 1 (0 u篡tkownik(闚) i 1 go軼i)
 
Narz璠zia w徠ku
Wygl康

Zasady Postowania
Nie mo瞠sz zak豉da nowych temat闚
Nie mo瞠sz pisa wiadomo軼i
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚
Nie mo瞠sz edytowa swoich post闚

BB Code jest w陰czony
Emotikony s w陰czony
[IMG] kod jest w陰czony
HTML kod jest w陰czony
Trackbacks are w陰czony
Pingbacks are w陰czony
Refbacks are w陰czony

Skocz do Forum


Bestiarium