Katastrofy, egzekucje, mutacje, śmiertelne wypadki, perwersje - forum bez tabu - HcFor
Zarejestruj się FAQ Lista użytkowników Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane
Witamy na HCFOR.pl - Forum bez tabu!!!
Zapraszamy do rejestracji, która umożliwi korzystanie z wszystkich funkcji naszego forum.
Zapomniałem hasła


Bestiarium
Wróć   Katastrofy, egzekucje, mutacje, śmiertelne wypadki, perwersje - forum bez tabu - HcFor > Light Corner > Katastrofy lotnicze i morskie

Odpowiedz
 
LinkBack Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat Wygląd
  #1 (permalink)  
stare 29-08-2011, 17:35
Banned
 
Zarejestrowany: Oct 2010
Reputacja: 3358
zeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond repute
Postów: 1,149
zeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond repute
Exclamation Japonia: Katastrofa Boeinga 747-SR46 Japan Airlines, zginęło 520 osób

Cytat:
Typ samolotu: Boeing 747-SR46
Linie lotnicze: Japan Airlines (Japonia)
Numer lotu: 123
Czas: 12 sierpnia 1985; godzina 18:56
Miejsce zdarzenia: Góra Osutaka, Japonia
Rodzaj: Kolizja z ziemią
Ofiary śmiertelne: 520 osób
Ocaleni: 4 osoby

Cytat:
Start.

Cytat:
O godzinie 17:17 w tokijskim porcie lotniczym Haneda wylądował samolot japońskich linii lotniczych Japan Airlines - Boeing 747 SR-46 o numerze JA8119.






Cytat:
Boeing 747, potocznie nazywany Jumbo Jet, jest jednym z największych samolotów odrzutowych na świecie, mogącym zabrać na pokład, w zależności od wersji i konfiguracji, od 366 do 568 pasażerów.

Po zatankowaniu paliwa i wymianie załogi odrzutowiec był gotowy do startu. Podróż miała trwać 54 minuty i była piątą tego dnia podróża do osaki oddalonej od Tokyo o 450 km. Na pokładzie znajdowało się 509 pasażerów oraz 15 członków załogi. Na czele piętnastoosobowej załogi stał kapitan - 49-letni Masami Takahama. Służył japońskim liniom od dziewiętnastu lat, w powietrzu spędził dwanaście i pół tysiąca godzin. Pomagał mu także drugi pilot - Yutaka Sasaki. Pilotom towarzyszył mechanik pokładowy - Hiroshi Fukuda.



Cytat:
Rutynowy lot.


Cytat:
O godzinie 18:12 samolot wystartował. Trasa rejsu nr 123 prowadziła przez Zatokę Tokijską, następnie po skręcie na zachód wzdłuż wybrzeży Honsiu. Następnie odrzutowiec miał wykonać kręt o 90 stopni na Osakę.



Cytat:
Po dwunastu minutach od startu, o godzinie 18:24, gdy maszyna przelatywała nad wyspą Oshima - kadłubem targneła eksplozja. Huk eksplozji dotarł do kokpitu: "Coś wybuchło" - powiedział kapitan. W tym momencie rozległ sięalarm sygnalizujący dehermetyzjację i dekompresjękabiny pasażerskiej. O godzinie 18:25 kontrolerzy lotu otrzymali informację o kodzie 7700 (oznaczenie sytuacji krytycznej), samolot znajdował się około 30km od wyspy Oshima.

Cytat:
Próby zawrócenia do Tokio.


Cytat:
Godzina 18:26 Dostrzegając kod 7700 na ekranie swojego radaru, kontroler z lotniska Haneda zezwolił na awaryjne lądowanie w Tokio. Załoga podjęła próbę powrotu na lotnisko, spostrzegła jednak, że maszyna - zachowując się w bardzo niezrozumiały sposób - nie zawróciła, lecz skierowała się dokładnie w przeciwnym kierunku - na północny zachód. Jej wysokość na przemian wzrastała i malała - niekiedy o 1200m - a ścieżka lotu stała się niezwykle chaotyczna. Kontrolerzy nie mogli zrozumieć, dlaczego odrzutowiec zachowywał się w ten sposób - w rzeczywistości, odrzutowiec kreślił na niebie trasę na kształt sinusoidy, chyląc się to na prawe, to na lewe skrzydło. Trasa taka, cechująca się sinusoidalnym poruszaniem się samolotu w poziomie wraz z cyklicznymi zmianami prędkości, znana jest jako fugoida (ang. phugoid) i jest cechą charakterystyczną dla toru lotu samolotów, które utraciły stateczność.

Godzina 18:28 Kwadrans po wybuchu, jedna ze stewardess po raz pierwszy od rozpoczęcia kryzysu nawiązała kontakt z załogą. Inżynier pokładowy rozpoczął rozmowę, z której zapisu wynika, że załoga zaczynała odczuwać brak tlenu na wysokości 7 300 m w wyniku czego pojawiały się odrętwienie, paraliż, brak zdecydowania.

Cytat:
Ostatnie minuty lotu.


Cytat:
Godzina 18:33 W tym momencie, inżynier pokładowy wypowiedział zdanie, które będzie brane pod uwagę przy rozwiązywaniu przyczyn katastrofy: "Odpadły drzwi R5". Gdy jednak ekipy przeszukujące miejsce katastrofy odnalazły owe wejście wciąż zespolone z wrakiem, teoria, że to one wywołały dekompresję, upadła.

Godzina 18:40 W niekontrolowanym locie, samolot zbliżał się do szczytu Fudżi i do amerykańskiej lotniczej bazy Yokota - na dalekich przedmieściach Tokio. Baza amerykańska Yokota przechwyciła krytyczne komunikaty załogi rejsu nr 123, oferując pomoc. Za pomocą układów awaryjnych wysunięto podwozie. Doświadczenie załogi pozwoliło na omijanie masywów górskich. Piloci wszelkimi sposobami próbowali zawrócić w stronę Tokio, ale ciągle oddalali się od niego.

Godzina 18:56 Zarówno kontrolerzy z Tokio, jak i wojskowi z Yokoty bezpowrotnie utracili kontakt z załogą. Pomimo wysiłków załogi, które pozwoliły utrzymać samolot w powietrzu przez prawie pół godziny ostatecznie uderzył w zbocze góry Osutaka na wysokości 1460 m nad poziomem morza.



Cytat:
Akcja poszukiwawczo-ratunkowa.


Cytat:
Informację o katastrofie Centrum Koordynacji Ratownictwa przy porcie lotniczym Haneda otrzymało około godziny 19:15 od kontrolera z bazy wojskowej Yokota. Pilot wojskowy samolotu C-130 armii amerykańskiej znajdujący się w pobliżu, zauważył pożar około 35 mil od bazy (z oficjalnego raportu wynika, że ta informacja nadeszła od japońskiego kontrolera lotu o 18:59). W odpowiedzi Agencja Policji Narodowej (ang. National Police Agency) rozkazała miejscowym, prefekturalnym jednostkom policji (Nagano, Gunma, Yamanashi, Saitama) potwierdzenie miejsca zdarzenia, rozpoczęcie akcji ratunkowej, zbieranie informacji oraz wsparcie akcji swoimi jednostkami i flotą. Amerykanie dysponujący odpowiednim sprzętem i przeszkoleniem, zaoferowali swoją pomoc nim nadejdzie noc. Przedstawiciele rządu japońskiego odmówili, nakazując jednostkom amerykańskim powrót do bazy w Yokocie, dodając, że rząd sam zorganizuje akcję poszukiwawczo-ratunkową.

Tymczasem, o 20:42 pilot śmigłowca Japońskich Sił Samoobrony odnalazł wrak samolotu i przekazał bazie, że zauważył płomienie w około 10 miejscach na obszarze około 300 m². Z powodu zbyt stromego zbocza (45° nachylenia terenu) kapitan nie ryzykował nocnego lądowania na zalesionym terenie, zwłaszcza że nie dostrzegł żywych ludzi, po czym wrócił do bazy. Również służby ratownicze, nie spodziewając się odnalezienia nikogo żywego, zatrzymały się w wiosce Uenomura, oddalonej o 68 kilometrów od miejsca katastrofy, by przeczekać do rana.

O godzinie 2:30 Centrum Koordynacji Ratownictwa poinformowało Straż Przybrzeżną o możliwości wyssania pasażerów na zewnątrz, w wyniku dekompresji kabiny samolotu Japan Airlines. Straż natychmiast wysłała łodzie patrolowe, a o 7:10 samolot, nad zatokę Suruga i Sagami.

Cytat:
Jednostki biorące udział w akcji poszukiwawczo-ratunkowej:

12 sierpnia 1985:

Japońskie Siły Samoobrony; 1.000 osób, 180 pojazdów, 10 helikopterów
Policja; 2.500 osób, 250 pojazdów

13 sierpnia 1985:

Japońskie Siły Samoobrony; 3.200 osób, 480 pojazdów, 30 helikopterów
Policja; 3.500 osób, 400 pojazdów, 7 helikopterów
Straż Przybrzeżna; 161 osób, 6 statków, 3 helikoptery

Cytat:
Wczesnym rankiem 13 sierpnia wszystkie zebrane służby wyruszyły na miejsce katastrofy, wśród nich 160 strażaków z wioski Ueno (podzieleni na dwie grupy), którzy jako pierwsi pieszo dotarli do wraku. Było około 9:00 rano, 14 godzin po katastrofie.

Cytat:
Odnalezienie ocalałych i ofiar.


Cytat:
Około godziny 10:45 ratownicy znaleźli pierwszą ocalałą osobę, a następnie trzy kolejne.

Katastrofę przeżyły:

Yumi Ochiai - 25 lat, stewardessa Japan Airlines będąca na urlopie;
Hiroko Yoshizaki - 34 lata;
Mikiko Yoshizaki - 8 lat, córka Hiroko;
Keiko Kawakami - 12 lat.

Jak wynika z raportu, wszystkie cztery siedziały w tylnej części samolotu (rzędy 54-60), co również pomogło im przeżyć, ponieważ siła przeciążenia była niewątpliwie mniejsza niż w przedniej części.

Do godziny 11:40 zostały one wydobyte z wraku samolotu i opuściły miejsce katastrofy o 13:29 na pokładzie helikoptera Sił Samoobrony. W wiosce Ueno udzielono im pomocy medycznej, po czym dwoma śmigłowcami (jeden należący do Sił Samoobrony, a drugi do tokijskiej straży pożarnej) przetransportowano je do miejscowości Fujioka, skąd dwa ambulanse zabrały je do szpitala (o 14:13 i 14:17).

Na miejscu znaleziono również 520 ciał pasażerów i członków załogi. Ze względu na rodzaj obrażeń i miejsce odnalezienia - podzielono je na grupy. Ciała ofiar znajdujących się w sekcji A i B zostały odkryte we wraku i jego sąsiedztwie. Ofiary z sekcji C odnaleziono najbliżej grzbietu góry, ze względu na fakt, że w momencie uderzenia ta część kadłuba odłamała się i przewróciła ponad dziobem samolotu. Ciała ofiar z sekcji D znaleziono na ogromnym obszarze, po prawej stronie pochyłego terenu. Ofiary z sekcji A-D zginęły w wyniku wstrząsu i przeciążeń, jakie wywołało uderzenie samolotu o zbocze góry, a także poparzenia spowodowanego pożarem, jaki wybuchł w chwili katastrofy. Ciała ofiar z sekcji E zsunęły się po zboczu góry wraz z kawałkami samolotu i zostały odnalezione na stosunkowo wąskim obszarze. U ofiar tych wykryto ogólne potłuczenia, uszkodzenia mózgu i narządów wewnętrznych.

W sekcji E odnaleziono również wszystkie cztery żywe osoby, wykryto u nich ogólne potłuczenia, uszkodzenia narządów wewnętrznych i złamania kości. Ich przetrwanie, biorąc pod uwagę rozmiar i miejsce katastrofy, a także kilkunastogodzinne oczekiwanie na pomoc, lekarze uznali za cud. Z autopsji ciał ofiar wynika, że wiele osób umarło w wyniku hipotermii, a obrażenia, których doznały nie musiały spowodować natychmiastowej śmierci. Lekarz przeprowadzający sekcje powiedział, że gdyby pomoc nadeszła kilka godzin wcześniej, więcej osób by przeżyło tę najgorszą w historii katastrofę pojedynczego samolotu.



Cytat:
Przyczyny.


Cytat:
2 czerwca 1978, w Osace, kapitan tego samolotu przy lądowaniu zbyt wysoko uniósł jego dziób, co spowodowało uderzenie ogonem o drogę startową, a w konsekwencji, naruszenie konstrukcji ogona i tylnej grodzi ciśnieniowej.

Przyczyną katastrofy było wadliwe przeprowadzenie przez specjalistów Boeinga naprawy jednej z grodzi ciśnieniowych - użyto tylko jednego szeregu spoin, podczas, gdy potrzebne były dwa. Z każdym kolejnym lotem, naprężenia rosły. Podczas śledztwa odkryto, iż takie połączenie powinno wytrzymać jedynie dziewięć tysięcy startów i lądowań. W rzeczywistości, połączenie wytrzymało ponad dwanaście i pół tysiąca.

W ten sposób powstała wyrwa o powierzchni 2-3 metrów kwadratowych, co było powodem dekompresji kabiny. Prąd powietrza wpadł następnie do statecznika pionowego, wyrywając go ze wzmocnień. Utrata statecznika pionowego z fragmentem ogona spowodowała także przerwanie przewodów hydraulicznych, co poskutkowało utratą płynu hydraulicznego i utratą sterowności.



Cytat:
Zapis czarnej skrzynki (angielskie napisy):





Dodatkowe informacje:

Pełny zapis czarnej skrzynki (CVR) -

Kod:
http://aviation-safety.net/investigation/cvr/transcripts/cvr_ja123.php






Kod:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Japan_Airlines_123

http://www.katastrofylotnicze.8log.pl/wpisy/43113/japan_airlines_123_%28520%29.html

Ostatnio edytowane przez zeus : 29-08-2011 - 17:38
Odpowiedź z Cytatem
  #1.5
Kontekstowy

Avatar Pani Kontekstowa
 
Avatar
Skąd: HCFOR
Wiek: 28
Postów: 760
Japonia: Katastrofa Boeinga 747-SR46 Japan Airlines, zginęło 520 osób

loading...
 
  #2 (permalink)  
stare 29-08-2011, 17:44
Banned
 
Zarejestrowany: Oct 2010
Reputacja: 3358
zeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond repute
Postów: 1,149
zeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond reputezeus has a reputation beyond repute
Domyślnie

Cytat:
Zdjęcia z miejsca katastrofy.

















































Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Tagi
airlines, boeing, boeinga747-sr46, japan, japonia, katastrofa lotnicza, zabici


Użytkownicy aktualnie czytający ten temat: 1 (0 użytkownik(ów) i 1 gości)
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Przeszukaj ten temat:

Zaawansowane Wyszukiwanie
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest włączony
Emotikonywłączony
[IMG] kod jest włączony
HTML kod jest włączony
Trackbacks are włączony
Pingbacks are włączony
Refbacks are włączony

Skocz do Forum


Bestiarium